Jaką rolę spełnia fotografia produktowa
Niezależnie od tego, czy jesteś producentem, sprzedawcą detalicznym, czy hurtownikiem, na każdym etapie sprzedaży dużą rolę odgrywa fotografia produktowa. Wykorzystuję się ją do tworzenia katalogów produktów, tworzenia materiałów reklamowych, instrukcji korzystania z produktów czy bezpośrednio w sklepach internetowych. Aktualnie przeżywamy najbardziej dynamiczny rozwój handlu za pośrednictwem Internetu. W tej przestrzeni klient ma kontakt z produktem tylko i wyłącznie za pośrednictwem fotografii. To dla tego tak istotne jest aby fotografia produktowa oddawała możliwie najwięcej cech produktu. I to zarówno cech podstawowych, takich jak gabaryty, kształt czy kolor, jak i tych, które znacznie trudniej jest przedstawić za pomocą zdjęć takich jak faktura i rodzaj użytego materiału, waga produktu czy jakość poszczególnych komponentów.
Rodzaje Fotografii Produktowej
Nie istnieje jeden ogólny podział fotografii produktowej, który konkretnie wyróżniałby jej rodzaje. Jest jednak kilka popularnych określeń, które wyróżnia się w branży. Pomagają one ułatwić komunikacje między klientem a fotografem, czy fotografem a grafikiem. Dla uproszczenia w naszej ofercie wyróżniamy trzy rodzaje fotografii produktowej. Są to:
– fotografia produktowa typu Packshot
– fotografia produktowa o charakterze reklamowym
– fotografia produktowa z udziałem modeli powszechnie nazywane lookbookiem
Packshot
Packshot to najprostsza i najpowszechniej wykorzystywana forma fotografii produktowej. Są to zdjęcia pojedynczych produktów przedstawione zazwyczaj na białym lub innym, jednolitym tle. Technicznie najczęściej zdjęcia są zapisywane w taki sposób, że przedstawiają tylko produkt bez tła. Dzięki temu można je wstawić w dowolne miejsce. Packshoty są najczęściej wykorzystywane w sklepach internetowych lub w katalogach produktów. Aby strona internetowa, lub katalog produktów był spójny wizualnie ważne jest, aby produkty zawsze były fotografowane pod tymi samymi kątami i w jednej skali. Dzięki temu całość nabiera profesjonalnego wyglądu, a potencjalny klient nie gubi się.
To, że packshot jest najczęściej wykorzystywaną formą fotografii produktowej nie oznacza wcale, że jego wykonanie jest proste. Na rynku pojawiło się wiele rozwiązań, które mają ułatwić wykonywanie zdjęć na białym tle. Są to stoły, czy namioty bezcieniowe, lub nawet urządzenia z wbudowanym światłem i aparatem. W rzeczywistości wszystkie te produkty pomagają w tworzeniu fotografii w najlepszym wypadku poprawnej. Problemem zdjęć pochodzących z systemów bezcieniowych polega głównie na tym, że ostateczne zdjęcie jest strasznie płaskie. Powierzchnie pozbawione są faktur, a przez równomierne oświetlenie często gubi się kształt produktu. Profesjonalni fotografowie produktowi bardzo rzadko, a często w ogóle nie wykorzystują namiotów bezcieniowych ani innego tego typu sprzętu.
Wynika to przede wszystkim z faktu, że nie ma jednego sposobu na sfotografowanie wszystkich produktów. Każdy materiał i każdy kształt wymaga indywidualnego podejścia do kwestii oświetlenia. To właśnie oświetlenie w fotografii produktowej ma największe znaczenie. Zupełnie inaczej oświetla się elementy drewniane, a zupełnie inaczej stal, czy szkło. Właściwie każda grupa produktów wymaga indywidualnego zestawu światła.
Kolejne zmienne dotyczą układu aparat -obiekt. Zmiana punktu widzenia może drastycznie wpłynąć na pogorszenie, lub poprawienie wizerunku fotografowanego produktu. Doświadczenie i wrażliwość fotografa wydają się tu być nieocenione. Ilość możliwości mnoży się także przez różne ogniskowe obiektywów, głębie ostrości, przerysowania i skróty perspektywiczne.
Te wszystkie zmienne elementy sprawiają, że wykonanie pozornie łatwego packshota wymaga dużej ilości czasu, wiedzy, wrażliwości, różnorodnego sprzętu a także zaangażowania fotografa. Najnowsze packshoty w naszym wykonaniu zobaczycie na INSTAGRAMIE
Fotografia reklamowa
Fotografia reklamowa produktów wykorzystuje więcej elementów niż packshot. Zazwyczaj są to produkty, pokazane w zaaranżowanej przestrzeni, w której tło pełni rolę uzupełniającą. Często fotografie te wykorzystują specyficzną grę światła i wykorzystują takie elementy jak woda, odbicia, dym, nieostrości, czy ciekawą scenografie. To fotografia, której celem nie jest jak najwierniejsze pokazanie produktu i jego wszystkich cech. W fotografii produktowej o charakterze reklamowym często chodzi o wywołaniu w odbiorcy konkretnych reakcji. Chodzi o to, aby wyróżnić produkt na tle konkurencji, sprawić, aby odbiorca zapamiętał właśnie ten konkretny przedmiot. Dzięki fotografii reklamowej można też nadać skojarzenia z produktem. Podobnie jak dzięki fotografii Mikołaja z butelką Coca Coli firma ta na zawsze wpisała się w świąteczny klimat.
Fotografie tego typu często wykorzystuje się na okładki katalogów, główny baner strony internetowej, czy w socialmediach. Tego typu zdjęcia pomagają budować relacje z klientem i rozwijać rozpoznawalność marki. Przykładowe fotografie reklamowe możecie znaleźć w naszym PORTFOLIO
Sesje z udziałem modeli – Lookbooki
Są branże, w których trudno wyobrazić sobie fotografie reklamową bez udziału modeli. Dotyczy to przede wszystkim fotografii mody. Choćby najlepiej wykonane zdjęcia ubrań na wieszakach, czy manekinach nie oddadzą w pełni zamysłu projektanta i nie pobudzą wyobraźni widza tak jak zrobią to fotografie z udziałem modeli. To właśnie fotografii modowej zawdzięczamy określenie lookbook. Z założenia mają to być proste fotografie kolekcji modowych pokazanych na jednolitym tle, na modelach.
Coraz częściej jednak sesje z udziałem modeli wykonuję się do reklamowania produktów, czy usług nie związanych z modą. Założenie takich zdjęć jest takie, że odbiorcy znacznie łatwiej jest się utożsamić z oferowanym przedmiotem jeżeli widzi go używanego przez innego człowieka. Takie fotografie znacznie silniej działają na podświadomość i wyobraźnie widza. Często są one punktem zaczepienia uwagi odbiorcy. W kolejnym etapie chce on dokładnie obejrzeć produkt i poznać go w najdrobniejszych szczegółach. Wtedy powracamy do packshota.
Czy warto inwestować w fotografie produktową ?
Generalnie warto inwestować we wszystko co w perspektywie czasu przynosi zysk. Dobrze wykonana fotografia produktowa bez wątpienia przekłada się na obroty firmy, które z kolei generują zyski. Dzięki fotografii produktowej nie tylko zwiększamy sprzedaż konkretnego przedmiotu. Dobrze wykorzystane zdjęcia wpływają pozytywnie na wizerunek firmy i rozpoznawalność marki.
Aby sprawdzić skuteczność dobrej fotografii produktowej polecam odwiedzić popularny w Polsce serwis aukcyjny Allegro, wyszukać jakiś popularny produkt, typu pokrowiec na telefon X. Następnie znaleźć i porównać ze sobą dwie aukcje, na których sprzedawany jest ten sam produkt. Jedną z profesjonalnymi, a drugą z amatorskimi zdjęciami. Proszę zobaczyć na różnice kupionych produktów przy podobnej cenie. Aukcje, które są ilustrowane profesjonalnie wykonaną fotografią produktową są znacznie bardziej oblegane od pozostałych. Po mimo, że niektórzy sprzedawcy mają niższe ceny, klienci i tak wybiorą produkt, który mogą „dotknąć” wzrokiem. Ten pozytywny efekt mnoży się kiedy wszystkie przedmioty sprzedawcy są sfotografowane w podobny spójny sposób.
Inwestycja w fotografie produktową to nie tylko krótkotrwała, jednorazowa korzyść finansowa. To długofalowa strategia, której efektem jest stały wzrost zysków, przy jednoczesnym wzmacnianiu marki i wizerunku firmy.